Rabu, 22 April 2015

Bahaya MSG kepada makanan dan kesihatan kita, MSG memberi kesan jangka masa panjang kepada diri kita

Baru-baru ini suami saya ada mengadu tentang sakit kepala yang berdenyut-denyut. Bila di tanya dan diselidik katanya, mungkin makan tomyam di kedai makan, tomyam tu rasa sedap seperti ade perisa.Actually melalui pengamatan saya perkara ini memang pernah berlaku pun pada saya. terutama dulu masa time belajar confirm tak masak makan di kantin sahaja.

Pernah tak kes ini terjadi kepada anda? selepas makan di kedai sakit kepala berdenyut-denyut

Jadi saya pun cuba search beberapa article dan blog tentang MSG, setelah beberapa pembacaan dibuat MSG lebih banyak memberi komen buruk daripada komen yang baik.

Jadi sedikit kesimpulan dari saya ialah:
1. Buang semua product yang ade kandungan MSG di rumah (saya rasa tak rugi pun sebab ini untuk kebaikan kesihatan anda)
2. Makan di rumah
3. Semasa membeli barang keperluan tapis product product yang mengandungi MSG
4. Kawal pemakanan anda, jika anda peminat 'jajan' atau keropok, mee segera dan lain lain, beli sebulan sekali ke, tak pun terus tak payah beli)

Disini saya sediakan sedikit kesimpulan review dari beberapa blog yang menyokong bahayanya MSG ini.

Walaubagaimanapun melalui bacaan saya di web ajinomoto mereka menafikan beberapa dakwaan dibawah

1.MSG: Boleh menyebabkan rasa kebas di tengkuk, lengan, belakang, lemah denyutan jantung setiap 15-20 minit. Ini fakta kes Chinese Restaurant Syndrome yang berlaku di US. 

2.MSG: Boleh menyebabkan asma kronik. Ini adalah fakta kes berlaku di Sydney. 

3.MSG: Boleh menyebabkan tumor (ketumbuhan) pada paru-paru, usus kecil, usus besar, bawah kulit, perut dan otak. Ini adalah hasil kajian di Jepun pada 25 Oktober 1983 ke atas 84 ekor tikus. Kesannya dilihat selepas 16 bulan.

4.MSG: Membantutkan kebolehan otak bayi dan kanak-kanak untuk menerima pelajaran. Ia menyerang secara halus. 

Hasil carian imej untuk BETUL KE AJINOMOTO BAHAYA

Pertimbangkan ini : Dapatkah yogurt dari bahan organik yang dimakan oleh nenek anda membuatkannya mengalami Alzheimer lebih awal? atau adakah sup yang rajin buat setiap hari menyebabkan sakit kepala berat atau migran?

Dr. Russell Blaylock mengatakan semua hasil buruk ini kemungkinan karana penyedap rasa yang dikenal sebagai monosodium glutamate, atau MSG

Manusia ternyata lebih sensitif lagi, khususnya ketika mengambil MSG dalam waktu yang lama.

(Kajian terhadap haiwan yang di beri MSG)

Blaylock mengatakan : “Meski hanya dengan memberikan sedikit dos di awal hidupnya, kita memberi impak pada keseluruhan hidup binatang itu. Ketika kita melakukannya, kita melihat kerosakan yang dramatis pada otak binatang itu, bukan hanya pada pusat kegemukan namun pada pusat memori, belajar, interaksi sosial dan kendali sosial”.
Spesialis sakit kepala Dr. David Buchholz yakin bahwa MSG menyebabkan sakit kepala migran secara nyata bagi jutaan orang. Buchholz mengatakan, “Itu benar. Ini adalah eksitoksin, dan MSG menghidupkan mekanisme sakit kepala danmembuat anda merasa sakit yang amat sangat”.

Eksitoksin adalah substansi yang menguasai sel hingga mengalami kerosakan, bertindak seperti racun.
MSG secara langsung dapat memperburuk autisme, mengurangi kemampuan perhatian dan hiperaktif, dan bahaya juga khususnya bagi bayi yang berada di rahim dan pada awal-awal kehidupan.  ia juga menggangu hampir semua fungsi otak, dari hormon hingga tingkah laku dan kecerdasan.

Itulah yang terjadi terhadap janin tikus. Setelah diberi makan MSG, janin tikus tidak menunjukkan tanda-tanda kerosakan mental, hingga mereka semakin tua dan mulai gagal menyelesaikan tugas-tugas kompleks. Otak semakin tumpul, tikus semakin bodoh.


Manusia lima kali lebih sensitif terhadap MSG dibanding tikus, bayi bahkan lebih lagi. Blaylock percaya sebagai hasilnya adalah penderitaan dalam sisitem pendidikan, meski kemampuan terhadap murid-murid berbeza satu sama lainnya.

Blaylock mengatakan, “Jadi otak masih membentuk koneksinya, khususnya bahagian terpenting dalam hal sosial Prefrontal cortex, berlanjut hingga usia 25, 26, bahkan 27 tahun.
Namun bagaimana tentang pengaruh MSG yang menimpa otak orang yang lebih dewasa?.
Blaylock mengatakan MSG mungkin hanya menyumbang kepada faktor terjadinya penyakit otak, namun yang pasti dapat membuat penyakit saraf bertambah buruk :
  • Penyakit Alzheimer
  • Penyakit ALS yang sering disebut penyakit Lou Gehrig
  • Multiple Sclerosis
  • Stroke
  • Penyakit Parkinson
Semua penyakit ini berkaitan dengan eksitoksin.
Blaylock telah membuat buku tentang eksitoksin untuk khalayak umum. Dia juga terus memperbaharui informasi tersebut dalam satu buku kesihatan dan rahsia nutrisi. Dia mengatakan kuncinya adalah tetap menjauh dari MSG, namun memang bukan perkara mudah.

Dr. Buchholz mengatakan, “Itu semua ada dalam produk makanan komersial prosesan, dimana produk tidak akan memiliki cita rasa seperti itu jika tidak memiliki penyedap rasa yang ditambahkan pada produk. Penyedap rasa itu tidak selalu dilabel sebagai MSG atau monosodium glutamate. Itu dilabeli sebagai protein hidrolisa atau penyedap/ perisa makanan

Makanan yang mengandung MSG dapat ditemukan ketika Anda melihat label kandungan yang bertuliskan kata-kata “glutamate“. Blaylock mengatakan ada kebenaran yang sederhana :“Menghindari MSG dapat menjadi langkah paling baik yang anda lakukan untuk otak anda”. Jangan terkejut ketika organisasi kesihatan dan agen pemerintah membela MSG sebagai sesuatu yang aman. Dia mengatakan bahwa mereka tidak menyadari betapa otak yang kompleks itu amat mudah diserang MSG.

(credit to weblog)

Jadi untuk melahirkan generasi yang sihat, anak yang sihat, keluarga yang sihat jom sama sama kita hindari, jauhi, pangkahi MSG .


About www.suplementsaya.com

Saya Nur Aini Amran. Saya komited membantu anda memperbaiki kesihatan diri dan keluarga

You Might Also Like

0 comments:

Catat Ulasan