Selasa, 8 April 2014

virus rota virus menyerang kanak kanak

Assalamualaikum pembuka bicara

sekadar perkongsian tentang rota virus

ye anak saya pernah terkena virus ini, ia bahaya jika menyerang bayi yang masih kecil, bermula dengan suatu hari uzma demam 5 tahun anak sulung saya demam lebih dari 4 hari, saya pun pelik bawak pergi klinik cek samada denggi atau tidak totally BUKAN, then uzma makan pun tak lalu, sya pergi 2 klinik swasta sebab risau sangat semua kata tiada apa. Keesokkan harinya izzah anak kedua saya 3 tahun muntah muntah dengan teruk. saya bawak ke klinik doktor cek izzah then bagi ubat tahan muntah, doc pesan muntah berpanjangan bawak terus ke hospital.

malam tu saya monitor izzah dan uzma dan muntah nya tak berhenti henti walaupun sudah diberi ubat, dengan kadar segera saya terus bawa uzma dan izzah ke hosital pakar kempas johor kerana anak2 memang telah ada insurans

selepas doc merawat uzma dan izzah. maka keputusan doc WARDED kerana:

1. tekak uzma ade tonsil dan doc nak ambil sambil najis
2. muntah tanpa henti

esoknya setelah diambil sample najis uzma

KEPUTUSANnya ade virus rota virus sejenis virus yang menyerang usus kanak kanak

so kesimpulannya:

1. virus ini tidak bahaya jika anda terus mendapatkan rawatan, jika tidak boleh membawa maut khusus kepada bayi kerana tanda tandanya adalah muntah yang berpanjangan, demam dan cirit birit. so sangatlah bahaya kepada bayi

2. cari lah klinik atau hospital yang baik utk mendapatkan rawatan yang memuaskan

3. diantara tempat tempat virus ini boleh membiak

di taska
di rumah
makanan yang tidak di masak dengan baik
rumah pengasuh
tidak menitikberatkan kebersihan
penyediaan makanan yang tidak bersih

so jom berhati hati dan jaga kebersihan diri dan keluarga anda

cc: thank u doc2 pakar kempas terutama doc khu

with love
aini mommy shaklee
0136288543
About www.suplementsaya.com

Saya Nur Aini Amran. Saya komited membantu anda memperbaiki kesihatan diri dan keluarga

You Might Also Like

0 comments:

Catat Ulasan